Forehand drive



5 Minuten


Forehand drive

Wat

Forehand drives zijn vlakke slagen die van midcourt naar midden- of achterveld van je tegenstander neigen te gaan.

Doel

Forehand drives kunnen worden gebruikt om:
·        de tegenstander te beperken in zijn aanval
·        Creëren van een aanvalsmogelijkheid door in open ruimte te spelen of op het lichaam van de tegenstander
·        Forehand drives worden regelmatig gebruikt als de shuttle niet hoog genoeg is om goed naar beneden aan te kunnen vallen, maar ook niet zo laag is om verdedigende slagen te gebruiken.
·        Forehand drives worden ook gebruikt als de shuttle direct voor het lichaam geraakt wordt.

Omschrijving

Forehand drives zijn vlakke slagen die van midcourt naar midden- of achterveld van je tegenstander neigen te gaan.

Waar

Tweetallen vrij in de zaal.

Wie

1 tegen 1

Materiaal

1 shuttle en 1 racket

Hoe

Aangever gooit shuttle bovenhands aan waarbij hij mikt net naast het lichaam van de werker aan FH zijde. Werker speelt de shuttle vlak terug naar de aangever. 10 keer proberen en tellen hoe vaak het lukt om de shuttle te vangen. Ook kun je, zo mogelijk, gebruik maken van een wandrek waarbij je met een lintje aan geeft door welk gat de shuttle moet. Ook kun je een hoepel ophangen waar de shuttle doorheen moet.

Aandachtspunten

?

Verdieping

Als de oefening goed loopt, kun je het moeilijker maken door:

  • de shuttle te vangen met een pylon / koker
  • de afstand groter te maken
  • te wisselen met Backhand Drive

Vereenvoudiging

Als de oefening te moeilijk is, kun je het vereenvoudigen door:

  • Minder hard aan te gooien
  • Mikken op het racket van de werker
  • Dichterbij elkaar te gaan staan

Variatietips

Om de oefening leuker te maken kun je de volgende elementen toevoegen:
·        Wie haalt als eerst tien keer goed gooien, slaan en vangen?
·        Shuttles op een net / kast zetten en eraf proberen te slaan
·        Krant op de muur hangen en als je raakt deze dubbel vouwen

Extra Info

Forehand drives worden over het algemeen gebruikt in neutrale situatie wanneer de shuttle niet hoog genoeg is om aan te vallen noch laag genoeg om echt te moeten kiezen voor een omhoog geslagen verdedigende slag.